Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 
 Garage · 1/4 Mile Table

Byta slavcylinder
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gorrix
85X70-gillare


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 35



InläggPostat: lör mar 03, 2007 11:05:25    Rubrik: Svara med citat

Bara så att du vet att när du ska lufta kopplingen måste du ha behållaren full till locket under hela proceduren för att det är ett helvete att lufta kopplingen Smile Och det är inte säkert att det är fel på slavcylindern, lr det beror ju på vad du har för någon årsmodell på bilen. Men på min 92a så har jag samma problem som dig men det är ett inre läckage i bromshuvudcylindern. Volvo har en speciell utbyts sats till det där du byter ut bromshuvudcylindern samt ett rör som går från cylindern till kopplingen. Någon typ att felkonstruktion på just den modellen vad jag vet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Husqyy
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 620
Ort: Uppsala


InläggPostat: tis feb 10, 2009 11:26:02    Rubrik: Svara med citat

Detta gäller min 850 92a

Kopplingen tar långt ner redan vid 2-3cm kanske

Och jag har pratat med lite folk som misstänker att det är slavcylindern, hur kollar man att den är hel?


_________________
Kör numera : S80 MY08 2.4D Summum
F.D bil : S70 SE 99 34000mil Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
VR
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2909



InläggPostat: tis feb 10, 2009 11:53:57    Rubrik: Svara med citat

Ni luftar väl systemet en gång varje år? Samma med bromsarna.
_________________
V70R -98 Svarta diamanten
S60 D5 Classic -08
http://www.garaget.org/VR
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: tis feb 10, 2009 16:32:39    Rubrik: Svara med citat

VR skrev:
Ni luftar väl systemet en gång varje år? Samma med bromsarna.


Nä, gör du? Very Happy
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
VR
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2909



InläggPostat: tis feb 10, 2009 22:13:50    Rubrik: Svara med citat

Faktiskt inte. Men på V70´n så har ja bytt bromsar två gånger och då har ja luftat.
Men egentligen så tar det inte så lång tid att genomföra så man borde göra det varje år. Med trycksatt bromsvätske behållare så går det ännu snabbare och smidigare.
_________________
V70R -98 Svarta diamanten
S60 D5 Classic -08
http://www.garaget.org/VR
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jimpa77
85X70 Purple heart


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 4539
Ort: Gävle


InläggPostat: tis feb 10, 2009 22:46:34    Rubrik: Svara med citat

Husqyy skrev:
Detta gäller min 850 92a

Kopplingen tar långt ner redan vid 2-3cm kanske

Och jag har pratat med lite folk som misstänker att det är slavcylindern, hur kollar man att den är hel?



Är den där bilden från din kärra? sådär ska den se ut när man har kopplingen nertryckt.Är den sådär i uppsläppt läge så är det på hög tid att byta Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: tis feb 10, 2009 22:50:55    Rubrik: Svara med citat

Tänker du fel nu Jimpa? Lr är det ja som är för trött? Laughing När man trampar ner kopplingen så blir ju damasken längre och när kopplingen är uppsläppt trycks slaven ihop som den är på bild? lr? Rolling Eyes
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Husqyy
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 620
Ort: Uppsala


InläggPostat: ons feb 11, 2009 06:02:52    Rubrik: Svara med citat

Det är bild på min kärra ja och kopplingen är uppe/orörd
_________________
Kör numera : S80 MY08 2.4D Summum
F.D bil : S70 SE 99 34000mil Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jimpa77
85X70 Purple heart


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 4539
Ort: Gävle


InläggPostat: ons feb 11, 2009 07:58:22    Rubrik: Svara med citat

Nej,armen ska vara i utläge när kopplingen är orörd,så är det på min och har vart så på den andra 850 och s70 som jag haft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: ons feb 11, 2009 08:22:07    Rubrik: Svara med citat

jimpa77 skrev:
Nej,armen ska vara i utläge när kopplingen är orörd,så är det på min och har vart så på den andra 850 och s70 som jag haft.


När man trampar ner kopplingen så åker ju pinnen i slaven utåt mot armen som går in i växellådan. Lr vad menar du? Very Happy
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jimpa77
85X70 Purple heart


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 4539
Ort: Gävle


InläggPostat: ons feb 11, 2009 08:49:34    Rubrik: Svara med citat

När man trycker ner kopplingen,så trycks kolven in=damasken fullt intryckt som på bilden.

Trycker man inte ner pedalen så är hela armen ute=damasken helt ute

Gå ut och kolla kenny på din bil så ser du att det är alternativ 2 på din bil också,annars bor det troll i min bil.

Men jag tycker det är självklart,när du trycker ner kopplingen så blir det tryck= stången trycks in.... Cool


Jag hoppas att det ska vara så iallafall..hahaha
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: ons feb 11, 2009 10:23:39    Rubrik: Svara med citat

jimpa77 skrev:
När man trycker ner kopplingen,så trycks kolven in=damasken fullt intryckt som på bilden.

Trycker man inte ner pedalen så är hela armen ute=damasken helt ute

Gå ut och kolla kenny på din bil så ser du att det är alternativ 2 på din bil också,annars bor det troll i min bil.

Men jag tycker det är självklart,när du trycker ner kopplingen så blir det tryck= stången trycks in.... Cool


Jag hoppas att det ska vara så iallafall..hahaha


Skojar du med mig lr missförstår vi varandra? Laughing När man trampar på kopplingen så åker en liten stav ut ur slaven och trycker på hävarmen som går in i kopplingshuset lr vad vi ska kalla det som trycker trampslagret mot tryckplattan, alltså mot motorn och det frikopplar...
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jimpa77
85X70 Purple heart


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 4539
Ort: Gävle


InläggPostat: ons feb 11, 2009 10:38:42    Rubrik: Svara med citat

Hursomhelst,på min bil så är damasken/pistongen utdraget när kopplingspedalen är uppe i friläge,och inte som på Husqyy s bild.....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
VR
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2909



InläggPostat: ons feb 11, 2009 10:48:56    Rubrik: Svara med citat

Klart som fan att kolven åker ut när du trycker ner kopplingspedalen!

Du har en solfjäderkoppling vars urkopplingslager måste tryckas mot solfjädern för att kunna koppla ur.

Mycket ska man få höra innan örona trillar av Laughing
_________________
V70R -98 Svarta diamanten
S60 D5 Classic -08
http://www.garaget.org/VR
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Kenny
Donator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 13185
Ort: Sverige

1994 Volvo 850

InläggPostat: ons feb 11, 2009 11:25:41    Rubrik: Svara med citat

VR skrev:
Klart som fan att kolven åker ut när du trycker ner kopplingspedalen!

Du har en solfjäderkoppling vars urkopplingslager måste tryckas mot solfjädern för att kunna koppla ur.

Mycket ska man få höra innan örona trillar av Laughing


Lugna ner dig :p

Var precis ute och kollade på min bil och det såg ut som på husqys bil. Det låter väldigt konstigt att din är som den är faktist. Hur är kopplingen annars då?
_________________
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring Alla tider är GMT - 1 timme
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Support och uppdatering av phpBB-setup.se
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Theme xand created by spleen.