Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 
 Garage · 1/4 Mile Table

Hjälp med inkoppling av Strömbrytare =)
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Offtopic
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:01:19    Rubrik: Hjälp med inkoppling av Strömbrytare =) Svara med citat

Hej allesammans!

Tänkte göra kabeldragning etc snyggt i garaget å koppla in en egen strömbrytare till ljuset.
Köpte en strömbrytare 1-pol/trapp på Jula.
Nu när jag skulle koppla in den så fungerar den inte på det sättet som jag hade tänkt mig så jag behöver eran hjälp med detta =)
Denna köpte jag: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=400344

Kopplingsschemat skall vara enligt bilden:


Det finns BARA kopplingsplintar på A1, A2 och L.

Hur skall jag koppla för att brytaren skall fungera? Jag har ju 3 kablar totalt...
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias G
Moderator
Moderator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2367
Ort: Karlshamn

2002 Volvo XC70

InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:06:11    Rubrik: Re: Hjälp med inkoppling av Strömbrytare =) Svara med citat

A1 ström in A2 ström eller jord om man till de. Och L jord, (Men kopplar du jord på A plintarna så funkar inte lampan) Är väl tre för där sitter en lampa i strömbyrtaren också?

Länken funkar inte
_________________


MER BELYSNING ÅT FOLKET!! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:11:36    Rubrik: Svara med citat

Det är ingen lampa i strömbrytaren...
Alltså skall jag dra stömkabeln från lamporna till A1 och från A2 till strömkabeln till vägguttaget?
Om jag drar jordkabeln (-) från lamporna till L, så finns det ju ingen jord från vägguttaget samt skyddsjorden? Tycker detta verkar lite lurigt =)
För L finns bara på den nedre plinten, inte den övre
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=400344

Jo, länkarna fungerar ibland och ibland inte... Säkert Julas hemsida som e knas.
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias G
Moderator
Moderator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2367
Ort: Karlshamn

2002 Volvo XC70

InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:13:04    Rubrik: Svara med citat

timebandit skrev:
Det är ingen lampa i strömbrytaren...
Alltså skall jag dra stömkabeln från lamporna till A1 och från A2 till strömkabeln till vägguttaget?
Om jag drar jordkabeln (-) från lamporna till L, så finns det ju ingen jord från vägguttaget samt skyddsjorden? Tycker detta verkar lite lurigt =)

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=400344

Jo, länkarna fungerar ibland och ibland inte... Säkert Julas hemsida som e knas.



oj fick för mig att det var till 12V Embarassed Embarassed
_________________


MER BELYSNING ÅT FOLKET!! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:14:13    Rubrik: Svara med citat

Inte så konstigt om du trodde det, skrev ju aldrig att det gällde 230V =)
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mattias G
Moderator
Moderator


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2367
Ort: Karlshamn

2002 Volvo XC70

InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:17:50    Rubrik: Svara med citat

timebandit skrev:
Inte så konstigt om du trodde det, skrev ju aldrig att det gällde 230V =)


men 12v i garaget är nog inte så vanligt Rolling Eyes Wink
_________________


MER BELYSNING ÅT FOLKET!! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:32:09    Rubrik: Svara med citat

Haha, det tror jag inte nej =)

Misstänker hur jag skall koppla men är inte säker och avvaktar. Försöker få tag på en elektriker jag känner men han är svår att nå :/

Jag tror att jag skall kolla fasen/+ till L. Sedan kopplar jag fasen/+ från lamporna till A1/A2 så är det klart. Behöver dock få det bekräftat om det gör nått om man bryter jorden(inte skyddsjorden utan jorden) eller strömmen...
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
zitez
85X70-älskare+


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 131



InläggPostat: sön dec 30, 2007 16:47:15    Rubrik: Svara med citat

Blev fundersam jag också nu så jag plockade isär en liknande strömbrytare för å kolla hur de ligger till! Very Happy

Läge 1: A1 och L får kontakt
Läge 2: A2 och L får kontakt

Så det borde stämma att du skall koppla fasen/+ till L och fas/+ från lamporna till A1 eller A2.
Tror inte det ska spela någon roll om man väljer att bryta fasen eller nollan(jorden)...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 17:02:06    Rubrik: Svara med citat

Japp... Stämmer bra det dära tror jag! Tog fram ett 1.5V batteri och en 12V blinkerslampa.... Kopplade lite med strömbrytaren och fick lampan att lysa lite lätt... Både genom att bryta jorden eller strömmen =)

Så nu är det bara å ta reda på om det spelar någon roll om man bryter fasen eller jorden när det gäller växelström/230V.
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HD
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 968
Ort: Westcost


InläggPostat: sön dec 30, 2007 17:34:58    Rubrik: Svara med citat

Tycker DU ska vänta till du får hjälp utav den elektriker.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 18:07:19    Rubrik: Svara med citat

Har alla svaren nu... Man kan bryta mot fas eller jord, nackdelen att bryta mot jord är att strömmen alltid är framme vid tex lamporna vilket inte är att föredra.
Dock så verkar det svårt att få en vanlig brytare att bryta mot fas då man inte sätter i kontakten i vägguttaget på samma håll varje gång och då blir ju inte fasen och jorden rätt alltid till brytaren.
Alternativet är att hitta någon brytare som bryter både fasen och jorden samtidigt...
Någon som vet någon som säljer en sådan?
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nenne428
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 9
Ort: Boxholm


InläggPostat: sön dec 30, 2007 19:27:16    Rubrik: Svara med citat

Du ska inte bryta jorden! Fasen eller nollan kan Du bryta men låt jorden vara i fred.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
HD
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 968
Ort: Westcost


InläggPostat: sön dec 30, 2007 20:35:21    Rubrik: Svara med citat

Lite fakta till er som vill leka elektriker...
År 2006 var det 4 dödsfall, 118 skadade utav el, både elektriker och amatörer ihop.(som är inrapporterade)
Vet ni hur många Ampere som det räcker för att få hjärtflimmer och lägga benen i vädret?
Mellan 50-100 mA
Alltså, man kan ta 100- 200 personer som håller varandra i handen och kopplar dom till ett vanligt vägguttag 10A så kommer dom stryka med allihop....

Vill inte på något sätt vara otrevlig men det tål att tänka på när man varken får eller kanske klarar av vad man håller på med.... Rolling Eyes


Senast ändrad av HD den sön dec 30, 2007 20:40:03, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
timebandit
Forumsnarkoman


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 2006
Ort: Kungsbacka. 3 mil söder om Göteborg


InläggPostat: sön dec 30, 2007 20:39:15    Rubrik: Svara med citat

Nenne428 skrev:
Du ska inte bryta jorden! Fasen eller nollan kan Du bryta men låt jorden vara i fred.


Japp, skyddsjorden skall man låta vara! =)

Att jag skriver + eller - eller jord är för att förenkla i mitt tänkande bara. Jag vet att det är fas och nolla egentligen... Wink
Man skall inte bryta nollan heller egentligen utan enbart fasen, för annars går ju strömmen till lampan hela tiden?
_________________
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nenne428
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 9
Ort: Boxholm


InläggPostat: sön dec 30, 2007 20:54:57    Rubrik: Svara med citat

Tja, det är väl inte relevant i det här fallet men om man har en lös stickpropp så vet man ju inte vilken tåt som är fas eller nolla eftersom den går att sticka i på två olika håll.

Däremot kan höljet på maskiner och utrustningar bli strömförande om man använder jorden som nolla (det finns de som gör det så jag tyckte det var på sin plats att blinka lite med varningslampan eftersom jag tyckte det verkade som om Du inte var riktigt klar på skillnaderna mellan lik- och växelspänning) Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Offtopic Alla tider är GMT - 1 timme
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Support och uppdatering av phpBB-setup.se
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Theme xand created by spleen.