Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 
 Garage · 1/4 Mile Table

Bygga om 855 AWD till FWD

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kiixx
85X70-gillare

Registreringsdatum: 23 september 2010

InläggPostat: tis aug 26, 2008 10:08:31    Rubrik: Bygga om 855 AWD till FWD Svara med citat

Hej Alla.

Är det möjligt att ta bort 4 hjulsdriften på en 855 AWD ? typ bygga om till vanlig FWD

Jag förstår att vinkelväxeln då måste bort, kardanen likadant, kan jag bara slänga på bakvagn från en vanlig 855 ? samt när vinkelväxeln tas bort, kan jag då bara sätta dit motsvarande drivaxel från en vanlig 855 fram med ? är det allt ? ABS rörs ju inte, måste den reggas om ?

Alternativt, kan man ta bort kardanen för att inte risikera vinkelväxel haveri ?

//Kiixx
Ketto
Forumsdiggare

InläggPostat: tis aug 26, 2008 11:45:30    Rubrik: Re: Bygga om 855 AWD till FWD Svara med citat

kiixx skrev:
Hej Alla.

Är det möjligt att ta bort 4 hjulsdriften på en 855 AWD ? typ bygga om till vanlig FWD

Jag förstår att vinkelväxeln då måste bort, kardanen likadant, kan jag bara slänga på bakvagn från en vanlig 855 ? samt när vinkelväxeln tas bort, kan jag då bara sätta dit motsvarande drivaxel från en vanlig 855 fram med ? är det allt ? ABS rörs ju inte, måste den reggas om ?

Alternativt, kan man ta bort kardanen för att inte risikera vinkelväxel haveri ?

//Kiixx

självklart är de möjligt! Bara demontera kardan, vips du har FWD! Så kör ja nu! Vinkelväxel är bra att ha kvar, då rinner inte oljan ut ur växellådan! Om en bakvagn från FWD passar vet ja inte, är ju samma kaross, så de borde ju gå, men tror inte de går att regga om bilen om den är helbilsgodkänd!
Och Bilprovningen bryr sig inte om fyrhjulsdriften fungerar eller ej, besiktigade förra året utan kardan och de va inga problem! Då kunde dom istället prova bromsarna på bakhjulen istället!

Är käkskada en slags ätstörning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
kiixx
85X70-gillare

InläggPostat: tis aug 26, 2008 12:11:45    Rubrik: Re: Bygga om 855 AWD till FWD Svara med citat

Ketto skrev:
kiixx skrev:
Hej Alla.

//Kiixx

självklart är de möjligt! Bara demontera kardan, vips du har FWD! Så kör ja nu! Vinkelväxel är bra att ha kvar, då rinner inte oljan ut ur växellådan! Om en bakvagn från FWD passar vet ja inte, är ju samma kaross, så de borde ju gå, men tror inte de går att regga om bilen om den är helbilsgodkänd!
Och Bilprovningen bryr sig inte om fyrhjulsdriften fungerar eller ej, besiktigade förra året utan kardan och de va inga problem! Då kunde dom istället prova bromsarna på bakhjulen istället!

Ok,, är det svårt att ta bort kardanen, vilka bultar skall bort och vad skall jag tänka på annars ?

//kiixx
Ketto
Forumsdiggare

InläggPostat: tis aug 26, 2008 18:21:29    Rubrik: Svara med citat

6 bultar på vardera ände om kardan ska demonteras, 4 bultar vid stödlagret i mitten och 2 bultar till själva stödlagret!
Känner du för att ta ner viscon så sitter me 4 bult runt själva viscon (aluminiumtuben) och 6 bult i själva viscon, den som sitter mot bakaxeln, visserligen gör båda två de!
Bakre delen

Främre delen!

Stödlagret med platta, den ska lossas, lossa avgasupphängningarna bara!

Är käkskada en slags ätstörning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
kiixx
85X70-gillare

InläggPostat: tis aug 26, 2008 19:17:06    Rubrik: Svara med citat

Okej, blir den mer soppasnål då också ?

Anledning till att jag har alla dessa frågor är att handlaren ringde idag och vill ha 3000:- knappt för att häva köpet, annars ville dom laga den, dom vill inte låta Volvo laga den.

bakgrundshistoria
http://forum.svenska85x70klubben.se/viewtopic.php?t=20592

Så jag överväger nu att låta dom laga den, fixa lika däck till den då det tydligen var 50 profil på ena framhjulet och 55 profil på resten.

Dock vill jag ju inte att det händer igen, så jag tänkte då speciellt sommartid att ta av kardanen, lägga den i garaget, sen sätta på den till vintern... men sommartid så känns det inte behövligt.

Enda skadat på bilen enligt volvo, som dom tyckte skulle bytas ut är vinkelväxellådan och kardanen, resten har klarat sig utan en skråma alls... dom så frågande ut när jag sa att det hade brunnit i den Smile

Vad göra,, behålla den och plocka av kardanen, eller ge 3000 för att få häva köpet. ?

//kiixx
Tommy P
85X70 Värsting

InläggPostat: ons aug 27, 2008 14:56:17    Rubrik: Svara med citat

dom ska väl häva ändå? det där skulle de nog inte få rätt i vid prövning. lämna tillbaka den
Volvo_Uffe
85X70-älskare+++

2004 Volvo V70

InläggPostat: ons aug 27, 2008 15:35:01    Rubrik: Svara med citat

För helsike. Ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun. Han hjälper dig och häva köpet. Dom är jätteduktiga och jag fick hjälp med att formulera ett brev till firman jag köpte min 855 av. Bilfirma gnydde lite och sedan var det inga problem med mina reklamationer Smile Fasen jag tycker du borde begära ersättning för alla dina extra utgifter och allt strul.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring Alla tider är GMT - 1 timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Support och uppdatering av phpBB-setup.se