Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 
 Garage · 1/4 Mile Table

Byte av länkarm

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Däck, fälg, chassi och bromsar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Volvo_850_SE
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 7



InläggPostat: fre feb 27, 2009 16:59:51    Rubrik: Byte av länkarm Svara med citat

Jag ska byta länkarm på min V70 AWD -98. Är det något speciellt jag ska tänka på, är det någon speciell ordning verktyg m.m?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Ketto
Forumsdiggare


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 1377
Ort: Kolsva Västmanland


InläggPostat: fre feb 27, 2009 18:39:49    Rubrik: Re: Byte av länkarm Svara med citat

Volvo_850_SE skrev:
Jag ska byta länkarm på min V70 AWD -98. Är det något speciellt jag ska tänka på, är det någon speciell ordning verktyg m.m?


Denna ordningen körde ja när bytte länkarm på min AWD:

Tog bort dom genomgående bultarna först sen kulleden, va enklast så mitt tycke

Och montering, genomgående bultar först och sist kulleden

Två bultar kan sitta kvar, för dom får du inte ut om du inte lyfter motorn och växellådan lite grann! Du märker vilka de är!

Annars ska du ha 19 mm hylsa och spärrskaft och 19 mm fast har ja för mig att de va eller om de va 17 mm

13 mm hylsa vid kulleden om ja inte minns helt fel! Bara knacka ut bulten sen, och pressa ner länkarmen så kulleden frigörs! Alternativt en slägga modell mindre!

Relativt enkel operation!
_________________
Volvo 855 AWD 2.5 T -97 Bortskänkt!
V40 T4 -03 SÅLD
Rattar nu en Passat 2.0 FSI 4Motion -06


Är käkskada en slags ätstörning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Volvo_850_SE
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 7



InläggPostat: fre feb 27, 2009 19:18:10    Rubrik: Svara med citat

Ok det låter ju lätt, men går det att skruva ur dom där två bultarna ur länkarmen fast man inte har lyft på motor och växellåda? Jag förmodar att dom går trögt att skruva ur i så fall men så jag inte gör fel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sirus
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 678
Ort: Linköping


InläggPostat: fre feb 27, 2009 19:37:33    Rubrik: Svara med citat

Bultarna går att skruva bort ur länkarmen men går inte att trä ur balken.

Glöm inte hjulinställning! Smile
_________________
V70 -05

http://www.garaget.org/Sirus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Volvo_850_SE
85X70-intresserad


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 7



InläggPostat: fre feb 27, 2009 19:40:00    Rubrik: Svara med citat

Tackar så mycket för svaret, ja framvagnsinställning har jag redan beställt tid för.. Tackar så mycket för dessa svar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel Nilsson
85X70-älskare++


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 157
Ort: Gullabo (Kalmar Län)


InläggPostat: fre feb 27, 2009 20:20:35    Rubrik: Svara med citat

Jag anser inte att det är nödvändigt med hjulinställning efter länkarmsbyte om du använder volvo original länkarm (och det suttit volvo original innan också, såklart), om du vet att hjulinställningen var korrekt innan.

Jag har bytt båda länkarmarna fram på min v70 TDI (och båda hjullagren) utan att göra hjulinställning, och det har funkat kanon, har kört några tusen mil sedan dess utan att märka något onormalt slitage eller att den uppför sig lustigt på vägen.

Vad det gäller själva bytet så håller jag med Ketto, ta bort bultarna först och kulleden sist så går det lättast, annars är det inga problem.
_________________
V70 TDI -99, Yamaha Raptor 700 -07 Vägreg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Tommy P
85X70 Värsting


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 4390
Ort: Karlstad


InläggPostat: fre feb 27, 2009 21:15:16    Rubrik: Svara med citat

på en bil som gått 5-10 000 mil kanske, sedan är det svårt att veta om det är orginal eller inte. dock förändras bussningar med mera under dessa mil, så man kan lika gärna göra en ändå.
_________________
http://www.garaget.org/Tommy_P
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sirus
85X70 Fanatiker


Registreringsdatum: 23 september 2010
Inlägg: 678
Ort: Linköping


InläggPostat: fre feb 27, 2009 23:09:10    Rubrik: Svara med citat

Daniel Nilsson skrev:
Jag anser inte att det är nödvändigt med hjulinställning efter länkarmsbyte om du använder volvo original länkarm (och det suttit volvo original innan också, såklart), om du vet att hjulinställningen var korrekt innan.

Jag har bytt båda länkarmarna fram på min v70 TDI (och båda hjullagren) utan att göra hjulinställning, och det har funkat kanon, har kört några tusen mil sedan dess utan att märka något onormalt slitage eller att den uppför sig lustigt på vägen.

Vad det gäller själva bytet så håller jag med Ketto, ta bort bultarna först och kulleden sist så går det lättast, annars är det inga problem.


Jo ja kan hålla med om det men jag har kört hjulinst bara för att vara säker Wink
_________________
V70 -05

http://www.garaget.org/Sirus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Däck, fälg, chassi och bromsar Alla tider är GMT - 1 timme
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Support och uppdatering av phpBB-setup.se
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Theme xand created by spleen.