| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
timebandit Forumsälskare

Registreringsdatum: 24 juli 2006 Inlägg: 1916 Ort: Kungsbacka / Göteborg
|
Postat: mån jul 26, 2010 19:03:51 Rubrik: Vevhusventilationsrengörningstråd igen. Tips på verktyg m.m? |
|
|
Hej på er.
Hade tänkt försöka ge mig på att rengöra vevhusventilationen och har köpt oljefällan redan.
Är det 3st slangar jag bör köpa på Bilia som bör bytas?
Kommer jag behöva slangklämmor? Isf, vilka storlekar?
Är det nått mer jag kommer behöva?
Vad i verktygsväg kommer behövas? Jag har det vanligaste som spärrskafter i alla storlekar samt hylsor. Dock inte förlägningsdelar å sånt.
Blocknycklar har jag också i alla storlekar.
Har en bit till att åka om jag behöver köpa verktyg eller andra bildelar så är allt nerplockat vill jag gärna ha allt tillhands.
Vore tacksam för alla tips om verktyg å reservdelar som kommer behövas.
OBS. Tänker INTE ta ner oljesumpen i denna operationen =P
Bilen är en Volvo V70 GLT 1998.
//Kensy _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Robban 850 & X70=MITT LIV!
Registreringsdatum: 14 oktober 2006 Inlägg: 430 Ort: Västerås
|
Postat: mån jul 26, 2010 23:03:36 Rubrik: |
|
|
Nu va det ett tag sen ja gjorde det på min 850 men har för mig att ett par förlängningar och en sån ledad vinkel iaf till lilla (1/4" tror jag det är) spärrskaftet var bra att ha när insuget ska bort. Det kan vara trångt där och förlängare till spärrskaften brukar alltid vara smidigt att ha.
Slangklämmor behövs kring oljefällan och slangar till den, ibland i båda ändar av slangarna, köp så att du har i lite olika storlekar, det satt engångsklämmor på min bil iallafall.
En lite grövre borr, tror ja hade 13mm för att kunna rensa kanalen i blocket ner till tråget utan att putta ner allt skit där. Försök kolla så det inte är igensatt efter 90 graders böjen här också, för då blir du nog så illa tvungen att ta ner tråget.
En ny insugspackning bör du köpa, det är en papperspackning som ja har för mig inte ska återmonteras.
Har utgått från min 850 så kanske är lite annorlunda på din v70 och har säkert glömt nåt men va det ja kom på just nu  _________________ 850 Turbo -94 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
timebandit Forumsälskare

|
Postat: tis jul 27, 2010 12:09:45 Rubrik: |
|
|
Insugspackning, hade jag glömt... tack =)
Får väl prata med dem på Bilia om vad som kan behövas men dem brukar inte alltid vara så duktiga tyvärr.
Ang. förlängare... Räcker det med 150mm eller kommer det behövas rejält långa? _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Kenny Moderator

Registreringsdatum: 19 mars 2006 Inlägg: 12105 Ort: Älvängen
1994 Volvo 850
|
Postat: tis jul 27, 2010 17:20:25 Rubrik: |
|
|
| Robban skrev: | | En lite grövre borr, tror ja hade 13mm för att kunna rensa kanalen i blocket ner till tråget utan att putta ner allt skit där. Försök kolla så det inte är igensatt efter 90 graders böjen här också, för då blir du nog så illa tvungen att ta ner tråget. |
Man kan köra ner ett buntband och försöka rensa lite men det känns ju inte rätt. Man trycker nog bara ner skiten längre men det funkar kanske ett tag... _________________ Veteran |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
timebandit Forumsälskare

|
Postat: tis jul 27, 2010 18:12:59 Rubrik: |
|
|
Har inte totalstopp iaf då det endast kommer väldigt lite rök ur oljestickan om man drar ut den. Jag väljer å göra detta nu för att ev. slippa problem senare.
Är det väldigt illa att det är stopp i kanalerna så får jag väl överväga att skaffa hjälp å fixa till det i efterhand =)
Var inne på Bilia och det enda jag behövde därifrån var tydligen den korta böjda slangen och den andra längre. Fick även se ritningen men nu i efterhand är jag fundersam...
På oljefällan är det 2 hål uppetill och 1 nertill tror jag? Nu har jag slangar för 2 av hålen... måste saknas en slang?
Kära Pettsson på Jagrullar har tagit bort mina mektips för tillfället så nu har jag ingen arbetsbeskrivning längre. Har några frågor...
Måste man ta bort fuelrailen/insprutningsventilerna från insuget eller kan dem hänga med insuget sedan?
Måste gasvajern och rulle tas loss?
Kylfläkten behöver man inte ta bort?
Om någon har en hyfsad bra instruktion hur man går tillväga så vore jag tacksam
Edit:
Har fått svar på att jag måste ta bort allt detta utom kylfläkten
Dock så har jag en annan fråga...
En bekant gjorde rent detta idag på sin äldre 850... Det var INTE helt igensatt men ändå så ryker det som bara fasen ur oljepåfyllningen och från oljestickan.
Vad kan vara fel då? _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
perzy 85X70 Fanatiker

Registreringsdatum: 26 maj 2006 Inlägg: 780
|
Postat: tis aug 03, 2010 17:20:34 Rubrik: |
|
|
| timebandit skrev: | Har inte totalstopp iaf då det endast kommer väldigt lite rök ur oljestickan om man drar ut den. Jag väljer å göra detta nu för att ev. slippa problem senare.
Är det väldigt illa att det är stopp i kanalerna så får jag väl överväga att skaffa hjälp å fixa till det i efterhand =)
Var inne på Bilia och det enda jag behövde därifrån var tydligen den korta böjda slangen och den andra längre. Fick även se ritningen men nu i efterhand är jag fundersam...
På oljefällan är det 2 hål uppetill och 1 nertill tror jag? Nu har jag slangar för 2 av hålen... måste saknas en slang?
Kära Pettsson på Jagrullar har tagit bort mina mektips för tillfället så nu har jag ingen arbetsbeskrivning längre. Har några frågor...
Måste man ta bort fuelrailen/insprutningsventilerna från insuget eller kan dem hänga med insuget sedan?
Måste gasvajern och rulle tas loss?
Kylfläkten behöver man inte ta bort?
Om någon har en hyfsad bra instruktion hur man går tillväga så vore jag tacksam
Edit:
Har fått svar på att jag måste ta bort allt detta utom kylfläkten
Dock så har jag en annan fråga...
En bekant gjorde rent detta idag på sin äldre 850... Det var INTE helt igensatt men ändå så ryker det som bara fasen ur oljepåfyllningen och från oljestickan.
Vad kan vara fel då? |
Vad jag förstår så går det en kanal i oljesumpen som kan bli igensatt.
Du behöver en massa slangklämmor eftersom de som sitter där är av typen engångs. Finns lite bilder i min projekttråd om den är kvar? _________________ Volvo 855 Turbo 1994. Manuell. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Taxen Moderator

Registreringsdatum: 14 mars 2006 Inlägg: 7833 Ort: Uppsala
1995 Volvo 850
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
timebandit Forumsälskare

|
Postat: ons aug 04, 2010 20:31:17 Rubrik: |
|
|
Tack... Alltid intressant med bilder alltså
Har tyvärr inte hunnit ta tag i detta ännu tyvärr. För mycket på jobbet :/
@perzy: Har du någon koll på vilken/vilka storlekar på slangklämmorna det var?  _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
perzy 85X70 Fanatiker

Registreringsdatum: 26 maj 2006 Inlägg: 780
|
Postat: tor aug 05, 2010 12:05:25 Rubrik: |
|
|
| timebandit skrev: | Tack... Alltid intressant med bilder alltså
Har tyvärr inte hunnit ta tag i detta ännu tyvärr. För mycket på jobbet :/
@perzy: Har du någon koll på vilken/vilka storlekar på slangklämmorna det var?  |
Kommer inte ihåg så bra men mellan 15-25 mm gissar jag att de flesta är är. Biltemas slangklämmor tycker jag inte är bra så rek. att köpa andra.
Ett tips är att ta ett stort borr och sticka in i kanalen som går tillbaka in i blocket. Vrid det samtidigt så kommer en del skit ut och petas inte in. (Pettsson tips) _________________ Volvo 855 Turbo 1994. Manuell. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
timebandit Forumsälskare

|
Postat: tor aug 05, 2010 20:08:40 Rubrik: |
|
|
Bara å mäta anslutningarna på oljefällan, 3st och sedan 3 till på andra sidan vilket borde vara samma dimension med tanke på att slangarna är lika stora i båda ändorna.
Får bara köpa några då och köpa mer efterhand... Tycker att slangklämmor är dyra :/ _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
timebandit Forumsälskare

|
Postat: lör aug 07, 2010 12:53:39 Rubrik: |
|
|
Jag har fått tag på en del slangklämmor nu iaf.
Rostfria är dem inte då dem är magnetiska men hur tar man reda på om det är typ elförzinkade eller vanliga stål?
Gör det nått om man har vanliga slangklämmor? Kommer dem rosta sönder snabbt? _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Taxen Moderator

1995 Volvo 850
|
|
| Till överst på sidan |
|
 |
timebandit Forumsälskare

|
Postat: lör aug 07, 2010 13:39:02 Rubrik: |
|
|
Tack för svaret... Enligt bilderna så hittade jag faktiskt bild på dem som jag lyckades få tag på.
Dem är inte rostfria men tydligen Galvade och det duger åt mig =)
Då är jobbet schemalagt tills nästa helg då frugan jobbar denna helgen och jag måste ta hand om hunden =) _________________ Volvo V70 GLT 1998
R.I.P, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Taxen Moderator

1995 Volvo 850
|
|
| Till överst på sidan |