| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
gant 85X70-diggare
Registreringsdatum: 20 juli 2010 Inlägg: 19
|
Postat: tor jul 29, 2010 13:39:21 Rubrik: tankar inte full |
|
|
| På min nyinskaffad 855 -96 så kan jag inte tanka den full om jag låter "bensinpistolen" tanka automatisk. "Bensinpistolen" slår ifrån när det är 15-20liter tills tanken är full. Jag vågar inte pumpar i mer bensin manuellt med risk att det rinner över. Jag har testat att manuellt pumpa i lite extra och det gick att pumpa i mer. Så själva bensinmätaren i insturmentbrädan verkar fungerar. Det är något inne i tanken som gör att "bensinpistolen" slår ifrån när tanken inte är helt full. Någon som har lösning på mitt problem? Tack på förhand. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jims 85X70-diggare
Registreringsdatum: 09 juli 2010 Inlägg: 10
|
Postat: fre jul 30, 2010 03:48:04 Rubrik: |
|
|
Jag upplever att man på alla bilar kan få ta om några gånger. De kan ju vara så att de skvalpar upp lite?
Jag brukar själv låta de "klicka" säkert 5 gånger innan jag ger mig.
Att tanka så de blir överfullt ska vara omöjligt så länge du har pistolen nere i röret. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
zleepy Forumsdiggare
Registreringsdatum: 19 mars 2006 Inlägg: 1465 Ort: Södertälje
|
Postat: fre jul 30, 2010 06:19:27 Rubrik: |
|
|
När jag tankar min V70 -00 så klickar handtaget till, och därefter tankar jag manuellt, vet ungefär hur mycket jag får i, med nästan tom mätare så brukar det bli 65-68liter.. skulle aldrig orka med att det klickar mer än en gång, tar ju en evighet då, och tanka något annat än fullt känns onödigt  _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jims 85X70-diggare
|
Postat: fre jul 30, 2010 13:28:42 Rubrik: |
|
|
| zleepy skrev: | När jag tankar min V70 -00 så klickar handtaget till, och därefter tankar jag manuellt, vet ungefär hur mycket jag får i, med nästan tom mätare så brukar det bli 65-68liter.. skulle aldrig orka med att det klickar mer än en gång, tar ju en evighet då, och tanka något annat än fullt känns onödigt  |
Jag tankar alltså också manuellt dom andra 4 gångerna, men det klickar ju iallafall till sen när bensinen slår upp mot pistolen, så man får ta om. : ) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
zleepy Forumsdiggare
Registreringsdatum: 19 mars 2006 Inlägg: 1465 Ort: Södertälje
|
Postat: fre jul 30, 2010 13:31:01 Rubrik: |
|
|
| Jims skrev: | | zleepy skrev: | När jag tankar min V70 -00 så klickar handtaget till, och därefter tankar jag manuellt, vet ungefär hur mycket jag får i, med nästan tom mätare så brukar det bli 65-68liter.. skulle aldrig orka med att det klickar mer än en gång, tar ju en evighet då, och tanka något annat än fullt känns onödigt  |
Jag tankar alltså också manuellt dom andra 4 gångerna, men det klickar ju iallafall till sen när bensinen slår upp mot pistolen, så man får ta om. : ) |
Jojo men verkar enklare och tanka själv hela "sista" gången och slippa det där "klick" "plunk" klick osv... mer störande än nytta ju  _________________
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Taxen Moderator

Registreringsdatum: 14 mars 2006 Inlägg: 7833 Ort: Uppsala
1995 Volvo 850
|
Postat: fre jul 30, 2010 16:13:37 Rubrik: |
|
|
Om man håller munstycket en 5cm nedanför locket och tankar manuellt,så går det att tanka fullt.Sen beror det på hur känsligt munstycket är också.
Det är ju en säkerhetsgrej att munstycket skall lösa ut om det närmar sig fullt.Vet ej om munstycket löser ut på bensinen eller om det är mottrycket som avgör.
Får väl kolla nästa gång jag tankar.  _________________ 854 SE 2.5 -95
Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gant 85X70-diggare
|
Postat: lör jul 31, 2010 00:16:33 Rubrik: |
|
|
| Så det är inget som är fel på bilens bensintank? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jims 85X70-diggare
|
Postat: lör jul 31, 2010 12:32:24 Rubrik: |
|
|
Nejdå, inte om du kan få full tank om du tankar manuellt.
Om du ändå inte kan få fullt så kan en felorsak vara dålig eller täppt ventilation till tanken så den har sugits ihop. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gant 85X70-diggare
|
Postat: lör jul 31, 2010 12:46:31 Rubrik: |
|
|
| Jims: Om ventilationen är täppt, hur fixar jag det? tack på förhand. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Jims 85X70-diggare
|
Postat: lör jul 31, 2010 13:11:53 Rubrik: |
|
|
Är tveksam till att du har det. Men jag är osäker om hur ventilationssystemet ser ut på dessa så de överlåter jag till någon med erfarenhet att berätta  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Perc På väg mot 3000 inlägg

Registreringsdatum: 25 mars 2006 Inlägg: 2502 Ort: Vasa, Finland
|
Postat: lör jul 31, 2010 21:28:07 Rubrik: |
|
|
Man får ju full tank trots att tanken är ihoptryckt, det är bara det att full tank är lite mindre än det borde vara
Menar du alltså att du faktiskt inte kan få i mer, eller är det bara det att den inte sväljer soppan tillräckligt fort så att pistolen slår av? Kan du fortsätta tanka om du tar det sakta? _________________ Vorsprung durch Torslandatraktor™ |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gant 85X70-diggare
|
Postat: lör jul 31, 2010 21:32:23 Rubrik: |
|
|
| Perc: Det blir inte full tank när jag låter pistolen sköta tankningen automatisk. Jag kan trycka i mer bensin manuellt men vill inte att bensintanken ska bli överfull och rinna över. För jag vet inte hur mycket jag kan trycka i tanken manuellt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|