Vanliga frågor   Sök   Medlemslista   Användargrupper   Bli medlem   Profil   Logga in för att läsa dina meddelanden   Logga in 
 Garage · 1/4 Mile Table

Lambdalampan lyser

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Noxxen
85X70-intresserad

Registreringsdatum: 23 september 2010

InläggPostat: lör jul 12, 2008 15:29:27    Rubrik: Lambdalampan lyser Svara med citat

850 T5 94a

Lamdalampan lyser men bilen går perfekt

Kollade felkoderna idag och fick fram

A2 2-3-2 Adaptiv Lambdareglering Tomgång, Vid övre eller undre gräns

Det jag har märkt är att bilen drar extremt mycket soppa men kan inte komma på orsaken till varför

Hittade en slang som var av och drog tjuvluft men fixade iordning det men blev ingen skillnad på det.

Är det någon som har någon idé vad det kan vara?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TiC`
85X70 Fanatiker

InläggPostat: lör jul 12, 2008 15:38:16    Rubrik: Svara med citat

vilket funkade inte?

Att lampan inte slocknade eller att den slutade ta mkt bränsle..?
Till överst på sidan
Noxxen
85X70-intresserad

InläggPostat: lör jul 12, 2008 15:46:08    Rubrik: Svara med citat

Alltså lamdbasondslampan lyser och har den felkoden

Tankade typ 30liter i förrgår och kört 11mil och nu är det tomt i tanken
och 5mil är på motorväg så det är extremt mycket bränsle som går åt

Märkt att det luktar mycket bensin när man har bilen igång har kollat om det är något läckars från tank till motorn med där är det tätt
Till överst på sidan
HD
85X70 Fanatiker

InläggPostat: lör jul 12, 2008 15:59:37    Rubrik: Re: Lambdalampan lyser Svara med citat

Noxxen skrev:
850 T5 94a

Det jag har märkt är att bilen drar extremt mycket soppa men kan inte komma på orsaken till varför

Hittade en slang som var av och drog tjuvluft men fixade iordning det men blev ingen skillnad på det.

Är du säker på att bilen går perfekt?
Får man 232 så ställer sig elektroniken i limp home läge vilket medför att du får bara hälften utav max laddtryck samt att den drar massa bensin och avgaserna luktar mer än vanligt.
Var det en vacumslang som drog tjuvluft så kan det vara därför du har fått felkoden.
Har du nollat felkoden efter du fixa slangen?
Till överst på sidan
Noxxen
85X70-intresserad

InläggPostat: lör jul 12, 2008 17:40:19    Rubrik: Re: Lambdalampan lyser Svara med citat

HD skrev:
Noxxen skrev:
850 T5 94a

Får man 232 så ställer sig elektroniken i limp home läge vilket medför att du får bara hälften utav max laddtryck samt att den drar massa bensin och avgaserna luktar mer än vanligt.
Var det en vacumslang som drog tjuvluft så kan det vara därför du har fått felkoden.

Sådär nu fungerar bilen bra igen Smile. Tog ett tag innan jag förstod hur jag skulle göra för att nolla dignosen.

Tog en sväng och bilen svarade extremt bra på gasen nu och dom bensinstinkande avgaserna försvann Smile

Jag får tacka
Till överst på sidan
HD
85X70 Fanatiker

InläggPostat: lör jul 12, 2008 17:55:46    Rubrik: Re: Lambdalampan lyser Svara med citat

Noxxen skrev:
HD skrev:
Noxxen skrev:
850 T5 94a

Sådär nu fungerar bilen bra igen Smile. Tog ett tag innan jag förstod hur jag skulle göra för att nolla dignosen.

Tog en sväng och bilen svarade extremt bra på gasen nu och dom bensinstinkande avgaserna försvann Smile

Jag får tacka

Va så go.... Very Happy
Till överst på sidan
Laser_Blader
85X70-intresserad

InläggPostat: mån sep 29, 2008 18:15:00    Rubrik: Svara med citat

Hej

Ursäkta om jag tar upp en gammal tråd men..

köpte en 855 glt -97 förra veckan. Nybes samma dag som jag tog den. Allt verkade bra.

Killen påpekade att lambda lampan lyst innan och att det berodde på ett läckage i avgasröret, men efter att det var åtgärdat så slockna lampan efter ett par dagar. Tog honom på orden eftersom killen jobbar på bilfirma och är en relativt nära bekant.

Men jag tycker att avgaserna luktar mycket bensin och att bilen drar ruggigt mycket soppa. definitivt mer än normalt. Och den känns aningen lite trött i accet. Hade en 745 glt -89 innan som jag tycker va snäppet piggare och det verkar ologiskt.

Läste denna tråden, och ska ut i morgon och kolla slangar osv.

Men min fråga är: När man åtgärdat ett fel på bilen som blivit påvisat av antingen varningslampa i bilen (som lmbdan i detta fallet) eller om man sett felet via felkod, måste man då "nolla" det för att "bilen" ska veta att det är åtgärdat innan bilen funkar som den ska igen?

Hoppas någon förstod hur jag menade.....

tack på förhand

Tänke eftersom trådskaparens bil gick fint efter att han nollat diagnosen, kanske är det jag måste göra med?
Till överst på sidan
spafen
85X70-älskare+

1999 Volvo V70

InläggPostat: tis sep 30, 2008 11:23:06    Rubrik: Svara med citat

Hej! Ja om felkoden gör att den ställer sig i limp home då måste den återställas innan den går ur detta läge. Smile
Laser_Blader
85X70-intresserad

InläggPostat: sön okt 05, 2008 22:08:13    Rubrik: Svara med citat

Kan man återställa genom att lossa batteriet över natten även på en 97:a?

tänkte eftersom den inte har "manuell" avläsning för koder, eller är man tvingad att öppna plånboken för volvos ockerverstad?
Till överst på sidan
Lazlo
850 & X70=MITT LIV!

InläggPostat: mån okt 06, 2008 15:50:49    Rubrik: Svara med citat

Går alldeles utmärkt att plocka av polen. Gjorde det på en -97 så sent som igår i en halvtimme och lampan slocknade
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Laser_Blader
85X70-intresserad

InläggPostat: tor okt 09, 2008 11:31:25    Rubrik: Svara med citat

Provade att ta bort polen på batteriet, men det gjorde ingen skildnad. Så jag fick dra mig ner till volvo för avläsning av koderna. Men det kom bara felkod på att 5:e cylindern tände lite dåligt.
Ingenting på lambda eller så.

Men har fått sagt till mig att om man tar bort kontakten till LLM:en när bilen står på tomgång så ska den gå riktigt illa, nästan dö. Men min bara svajar till lite i varvtalet sen går den så gott som normalt.
Så den verkar vara sönder vad jag förstått?

blir snart galen på bilfan...... "nyare" bilar är som jag befarat bara skräp och bekymmer, tacka vet jag min gamla hederliga 142:a från 60 talet. Den gick i alla väder. Men så är det minimalt med elektronik skräp i dom med Wink
Till överst på sidan
anthistatic
85X70-diggare

InläggPostat: tis apr 20, 2010 07:42:40    Rubrik: Svara med citat

Laser_Blader skrev:
.....

Men har fått sagt till mig att om man tar bort kontakten till LLM:en när bilen står på tomgång så ska den gå riktigt illa, nästan dö. Men min bara svajar till lite i varvtalet sen går den så gott som normalt.
Så den verkar vara sönder vad jag förstått?

....

Min gör likadant. Gissar att vi har samma LMM (0280 217 107). Har en annan lmm på G, återkommer med resultat när den är bytt. Tycker dock att jag borde få bättre förbrukning än nu. Dock tycker jag att min bil svarar skapligt på gasen...
Användarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger Yahoo Messenger MSN Messenger
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Motor med tillhörande system samt kraftöverföring Alla tider är GMT - 1 timme
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Support och uppdatering av phpBB-setup.se